Lammilla nuoret aikuiset osaavat
nuorten aikuisten osaamisohjelman ja aikuisten osaamistason vahvistamisohjelman rahoituksella toteutettava ryhmä kiinteistöpalvelujen perustutkintoon, osatutkinto maahanmuuttajille. RAKMALVI-osaston väki on tehnyt hienoa työtä, koulutukset herättävät kiinnostusta ja keräävät kiitosta. Osaamisohjelmien rahoituksella 20-50-vuotiaat, joilla ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa, voivat opiskella maksutta. Koulutukseen sisältyy ammatillisten tutkinnon perusteista tulevien sisältöjen lisäksi suomi toisena kielenä -opintoja sekä suomalaisen yhteiskunnan ja työelämän valmiuksia. Työturvallisuusasioiden oppimiseen panostetaan paljon. Näin on saatu rakennettua toiminnallinen, toimiva ja opiskelijoita innostava noin kolmen kuukauden mittainen koulutus. Moni on päätynyt tämän kolmen kuukauden jakson jälkeen opiskelemaan koko tutkintoa. Jotkut ovat päätyneet kiinnostumaan kiinteistönhoidosta, jotkut puhdistuspalvelusta ja jotkut rakennusalasta. Tämän osatutkintokoulutuksen jälkeen valmiudet opiskella koko tutkinto yhdessä suomea äidinkielenään puhuvien kanssa ovat paljon paremmat.
Hienointa koulutuksessa on opiskelijoiden innostus. Hakijoita ryhmiin on paljon, monella on alan työkokemusta omasta maastaan ja kova into työllistyä Suomeen. Näissä koulutuksissa toteutuu aidosti teorian ja käytännön yhdistyminen: suomea ja yhteiskunnan sekä työelämän asioita opitaan käsillä tehden. Käytännössä on esimerkiksi tehty ulkoalueiden hoitotöitä, asennettu palovaroittimia, maalattu rappukäytävää. Uskon vakaasti, että tähän suuntaan maahanmuuttajien koulutusta on viisasta viedä: nopeasti kiinni mielekkäisiin oikeisiin työtehtäviin ja samaan aikaan ammattiin liittyvää laadukasta suomen kielen opetusta. Opettajilta toimintatapa vaatii yhteistyötä ja avointa suhtautumista: ammatin opettaja huomaa opettavansa työkalujen nimiä suomeksi ja suomen kielen opettaja selvittävänsä, miten joku kiinteistönhoidon tehtävä oikein kuuluukaan tehdä. Yksi menestyksen salaisuus näissä koulutuksissa taitaa olla opiskelijoiden sitoutumisen ja innostuksen lisäksi opettajien innostus, monipuolinen osaaminen ja rohkeus toimia uusilla tavoilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti