TUOVI -Tukea opintoihin vieraskielisille
Tuovi-hanke on Opetushallituksen rahoittama maahanmuuttajien ammatillisen koulutuksen kehittämisprojekti. Hankkeessa ovat olleet mukana Ammattiopisto Tavastia ja Hyria Koulutus. Nyt ollaan hankkeen raportointivaiheessa ja raporttia yhdessä projektin työntekijän kanssa tänään innostuneina yhdessä kirjoittaessa tuli halu jakaa Tuovissa tuumittua ja tehtyä muillekin.
Tavoite oli tukea maahanmuuttajien tasa-arvoista pääsyä ammatilliseen koulutukseen
Tavastiassa tiedotusta on parannettu
ottamalla maahanmuuttajataustaiset huomioon mm. nettisivuja ja Intranetia
uudistettaessa, monikulttuurisuudesta on nyt oma alasivunsa Intranetissä. Ohjausverkostoa on perehdytetty koulutuksia, tukitoimia ja
yhteishakuprosessia esitellen. Etenkin alavalinnassa ja kielitaidon
osoittamisessa on ollut paljon ohjaustarvetta ja yhteydenottoja.
Koulutusvaihtoehtoja on esitelty ja oikeaa alavalintaa hakuvaiheessa pyritty
varmistamaan henkilökohtaisesti ja ryhmämuotoisesti maahanmuuttajille sekä
osastoilla kierrellen että maahanmuuttajia kohdaten yhteistyöverkostoissa.
Joustavia polkuja on rakennettu mm. tilanteissa, joissa alavalinta on
osoittautunut vääräksi ja on ollut tarpeen siirtyä toiseen tutkintoon.
Joustavien polkujen rakentamisessa on tehty tiivistä yhteistyötä
opiskelijapalvelujen, erityisopetuksen ja ammatillisten osastojen kanssa.
Yhteistyö on ollut hyvää ja tulokset siirroissa onnistuneita. Hämeenlinnan
seutukunnan yläkoulujen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppilaanohjaajat
olivat tutustumassa Ammattiopisto Tavastiaan ja heille esiteltiin muuta kuin
suomea puhuvien hakuprosessin erityispiirteitä.
Osana yhteishaun
uudistumista ja Ammattiopiston prosessityötä on IMS-järjestelmään tehty
prosessikuvaukset suomea vieraana kielenä puhuvien kielitaidon varmistamiseen
niin yhteishakuun liittyvän valtakunnallisen kielitestin kuin yksittäisten
hakijoidenkin kohdalla. Yhteiset käytännöt kielitaidon varmistamisessa takaavat yhdenvertaisuuden hakijoiden kesken. Tavoite on, että jokaisen valitun kielitaito riittää opintojen alkuvaiheessa.
Tavoite oli kehittää maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjausmalleja
Ohjausta on kehitetty
yhteishankkeessa. Ohjauksen prosesseja on mietitty ja kuvattu
projektipäälliköiden tapaamisissa. Hankkeen
onnistumisia on ollut näiden tapaamisten pohjalta rakennettu Tavastian ja
Hyrian toimijoiden yhteinen ohjauksen työpaja. Työpajassa piirrettiin, kuvattiin
ja verrattiin koulutusvaihtoehtoja ja maahanmuuttajaopiskelijan polkuja
ryhmätöinä. Töiden avulla käytiin keskustelua hyvistä käytännöistä ja
solmukohdista Hämeenlinnan ja Riihimäen toiminta-alueilla ja kummankin
oppilaitoksen toiminnassa ohjauksessa. Yhteistyö ja vertaisoppiminen toimivat
avoimesti.
Sosiaalista mediaa on
hyödynnetty mm. Facebookissa Tiina Alhainen Kkt-profiilissa Facebook on toiminut hyvin tiedottamisessa sekä myös
henkilökohtaisessa ohjaamisessa. Moni maahanmuuttaja ottaa yhteyttä
henkilökohtaisella viestillä FB:n kautta opiskeluun tai koulutukseen
hakeutumiseen liittyvissä asioissa. Syksyllä 2015 aloitti myös tämä blogi
Monikulttuurisuudesta monenmoista, jossa kerrotaan mm. maahanmuuttaja-asioiden kehittämistyöstä ja monikulttuurisen
koulutuksen ajankohtaisista asioista.
Tavoite oli kehittää malleja ja rakenteita suomi toisena kielenä -opetuksen integrointiin ammatillisiin tutkinnonosiin ja työsäoppien
Syksyllä 2015 pääpaino
Tavastiassa on ollut hotelli- ja cateringalan perustutkinnon ja
kiinteistöpalvelujen perustutkinnon oppimateriaalien ja tukimallien
kehittämisessä. Käytännössä on mm. seurattu ammatillisten tutkinnonosien
oppitunteja, keskusteltu ammatillisten ja S2-opettajien kanssa, tehty ja
pilotoitu S2- ja ammatillisia sisältöjä integroivaa oppimateriaalia. Materiaalit tulevat Tavastian www-sivulle TUOVI-hankkeen osioon.
Keskusteluissa ja
palavereissa on käynyt ilmi, että S2-opetukseen kohdistuu hyvin erilaisia
odotuksia ja näkemyksiä niin sisältöjen kuin menetelmienkin kohteen.
Ammatillisten opettajien toiveissa korostuu käytännön työtehtävissä tarvittavat
kielenkäyttötilanteet, kuten sanasto ja kommunikatiiviset valmiudet. S2-opettajat
näkevät tärkeänä yleisen kielitaidon ja kielenoppimisen valmiuksien kehittymisen
ja pitävät käytännössä haastavan toivetta opettaa useiden eri alojen opiskelijoille
kunkin tarvitsemaa erityissanastoa.
TUOVI-hankkeen projektityöntekijän havaintoja yhden opiskelijaryhmän ravintola-alan oppituntien seuraamisesta
Ryhmän
vieraskieliset opiskelijat puhuivat kaikki kolme keskenään samaa kieltä, ja he
myös opastivat paljon toisiaan. Opiskelijoita seuratessa vaikutti, että he
ymmärsivät tehtävät melko hyvin ja pystyivät toimimaan samassa tahdissa muiden
kanssa. Toisaalta, jos jollakulla oli epäselvyyksiä tai ongelmia, he kääntyivät
mieluummin toistensa kuin opettajan puoleen.
Eniten
vaikeuksia vaikutti olevan reseptien ja ohjeiden lukemisessa sekä
mittalyhenteiden tulkinnassa. Pieniä virheitä tapahtui myös sen vuoksi, että
jokin ohje oli mainittu vain suullisesti, mutta siihen ei viitattu
oppikirjassa, tai että kirjan ohje oli epäselvä. On myös hyvä muistaa, että
ruokaohjeet ovat kulttuurisidonnaisia: esimerkiksi yksi päivän ruokaohjista oli
maksalaatikko, jonka ohjeessa neuvotaan ensin valmistamaan riisipuuro. Vaikka
reseptissä annetaan ohje riisipuuron tekoon, se on varsin ylimalkainen.
Suomalaisille opiskelijoille riisipuuro on tuttu, ja suurimmalla osalla on
selkeä käsitys siitä, miltä valmiin puuron tulisi näyttää ja tuntua, mutta
maahanmuuttajilla näin ei aina ole.
Ammattikielen
oppimisen kannalta olisi hyvä palata vieraskielisten opiskelijoiden kanssa
päivän päätteeksi ruokalajeihin, niiden valmistusvaiheisiin ja käytettyihin
välineisiin esimerkiksi kirjallisilla koontitehtävillä, joissa toistuu päivän
keskeinen ammattisanasto. Päivän aikana kyselin opiskelijoilta, mitä he
tekivät: he osasivat yleensä nimetä aineet, joita käsittelivät, mutta eivät
osanneet suullisesti kertoa työstään sen tarkemmin. Päivän päätteeksi heillä
oli myös suuria vaikeuksia muistaa valmistamiensa ruokalajien nimiä.
Ammattikielen
oppimisen kannalta olisi siis tehokkainta monipuolinen kielen käyttäminen ja toistaminen
erilaisissa tilanteissa. Suomen kielen ja ammatillisten taitojen opiskelu
voivat kulkea rinnakkain ja tukea toisiaan, ja niiden integrointiin on varmasti
syytä panostaa. Suomen kielen opettajan ja ammatillisen opettajan osittainen rinnakkaisopetus
ja monipuolinen yhteistyö toisi todennäköisesti hyötyä vieraskielisille
opiskelijoille etenkin opintojen alkuvaiheessa. Tutulta suomen opettajalta on
myös matalampi kynnys kysyä neuvoa ja jutella pelkäämättä virheitä.
Ainekohtainen rinnakkaisopetus voisi myös tukea muuta S2-opetusta, ja osin
alakohtainen S2-opetusta puolestaan ammatillista oppimista.
Suomen
kielen opettajan osallistuminen oppitunnille valmistautumatta aiheeseen ei tuo
opiskelijoille samanlaista hyötyä kuin jos sisältö olisi etukäteen tiedossa. Jos
oppitunnin aihetta on käsitelty ammattiopettajan kanssa, voi suomen opettaja
valmistella aihepiiriin liittyviä kysymyksiä ja keskustelunavauksia sekä kiinnittää
huomiota mahdollisiin ongelmakohtiin. Lisäksi suomen opettaja voisi valmistella
tai ottaa mukaan aihetta käsittelevää aineistoa tai tehtäviä esimerkiksi päivän
keskeisen sanaston kertaamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti